Velkommen til Esbjerg Kommune - Forside

Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Oplevelser og kultur er i højsædet i Esbjerg

En storm af oplevelser og kultur blæser dig omkuld i Vadehavets havneby og Danmarks femtestørste by. I Esbjerg er der højt til himlen, og byen er et fyrtårn for meningsfulde oplevelser. Kulturlivet spiller sammen med den rå vestjyske natur, og lokale ildsjæle inviterer verdens pionerer ind i fremtidens fællesskaber, hvor hverdagen er grøn, aktiv og nærværende.

Kulturen blomstrer

Der sker allerede rigtig meget i Esbjerg. Her er et stærkt kultur- og fritidsliv, som står bag spændende og alsidige aktiviteter året rundt. Byens borgere viser stor interesse og opbakning, og vil meget gerne samles til fælles oplevelser.

Gå på opdagelse i alt det, der sker på oplev.esbjerg

Esbjerg Kommune er i rivende byudvikling

Vi arbejder fokuseret for at byen og kommunen er i vækst – både med gode oplevelser og et fedt kulturliv, men i særdeleshed også med byudvikling. Esbjerg Kommune er i rivende udvikling med bygge- og naturprojekter samt område- og byudviklingsprojekter.

Læs om byudviklingsprojekter i Esbjerg Kommune

Det gode liv i Esbjerg

Oplevelser og kultur er den strategiske vej for Esbjergs udvikling. Men vi gør også meget mere for at gøre Esbjerg til et godt sted at bo og leve. Det gør vi med afsæt i Vision 2025, hvor vi arbejder med både velfærd og vækst.

Bliv klogere på Vision 2025

Esbjerg er mulighedernes by

Vi står på et stærkt fundament, som vi kan bygge videre på i udviklingen af Esbjerg, og i vores strategi tager vi udgangspunkt i byens historie og DNA. Vi er pionerer. Vi tør lave kultur med kant og spændende oplevelser, der er lidt ud over det sædvanlige.

Esbjerg er mulighedernes by, så vi skal prioritere og sikre, at vi går den rigtige vej. Derfor har vi udviklet et screeningsværktøj, der hjælper os med at styre, at de aktiviteter, vi vælger, faktisk støtter op om målene, vi har sat. Der skal være en klar rød tråd i både vores handlinger og vores fortælling om Esbjerg.

Vi tænker stort

Vi har brug for, at byen og kommunen er i vækst, for erhvervslivet mangler arbejdskraft. Indbyggertallet står stille og befolkningen forandrer sig. Vi vender tendensen, fordi vi fokuserer på oplevelser og kultur, der tiltrækker. Kursen blev sat tilbage i 2022 efter knap et års intensivt brandingsarbejde.

Vi tænker stort og sætter spotlight på Esbjerg. Både i Danmark og uden for landets grænser. Kun med mod, byens kendte pionerånd og markant handling kan vi skabe opmærksomhed om vores by og gøre esbjergenserne til stolte ambassadører.

Fyrtårne skal markere os på landkortet nationalt og internationalt. Vi skal have kulturelle flagskibe og oplevelser, der giver genlyd. Derfor udvikler vi meningsfulde events og løfter vores rolle som regional hovedstad og kraftcenter, der driver udviklingen fremad for Esbjerg, for kommunen og for hele Syd- og Sønderjylland.

Enkelte gode ideer og fyrtårnsprojekter er langt fra nok. Der skal meget mere til, så kultur og oplevelser er en naturlig del af hverdagens liv.

Er du klar til at blive blæst omkuld?

Mangler du et eventyr, så start din søgen på OplevEsbjerg. Uanset, om du er ny eller gammel kending i kommunen, kan du på finde en masse bud på aktiviteter, events og oplevelser. Ja, du kan faktisk blive blæst helt omkuld - på den fede måde.

Gå på opdagelse i et udpluk af de fede oplevelser:

• Suset - Det er Esbjergs helt egen festival, hvor du for alvor kan mærke vinden i ryggen, kildren i maven og suset fra Vesterhavet.
  • Fantasyfestival - Det magiske univers, hvor monstre og mystiske væsner bor.
  • Fantasy Quest Esbjerg - Oplevelsesløbet, du sent vil glemme.
  • Esbjerg Festuge - Det er en ren eksplosion af kulturelle tilbud og hele byens fest.
  • KLAP - Teaterfestival for store og små - Et rent overflødighedshorn af teaterforestillinger fra øverste hylde.
  • The Tall Ships Races - Den største maritime begivenhed, som kommer til Esbjerg igen til august 2025.

Det hele hænger sammen

Når vi har valgt oplevelser og kultur som vejen frem for Esbjerg, skal det selvfølgelig spille tæt sammen med alle de udviklingsprojekter, der også foregår i Esbjerg. Vi trækker nemlig på flere fronter for at sætte skub i væksten og trække flere til byen.

Esbjerg er nært knyttet til havet. Esbjergenserne elsker at komme på havnen og efterspørger flere aktiviteter tæt på havet og havnen. Derfor er det oplagt at binde havnen og byen tættere sammen. Vi har allerede passagen Landgangen, der giver let adgang fra midtbyen til det mest bynære havnebassin, Dokhavnen. På Dokhavnen kan vi skabe nye muligheder for oplevelser og kultur, der passer perfekt til byens historie og DNA. Faktisk har investorer allerede søsat et konkret projekt, der skal skabe mere liv og miljø til sociale og kulturelle aktiviteter ved Dokhavnen.

Esbjerg Havn danner også rammen om Esbjerg Strand, hvor en ny bydel skyder op med bl.a. et højprofileret erhvervsområde, lystbådehavn og Det Maritime Center, der samler byens maritime fritidsaktiviteter. Området er også centrum for planerne om et visionært byggeri - som skaber opmærksomhed nationalt og internationalt - og det unikke uddannelseskoncept, E.1., hvor trivslen og helheden i de unges liv som studerende er i fokus. Det kobler sig naturligt ind i satsningen på oplevelser og kultur, der netop bakker op om hele det gode liv i Esbjerg.