Gågaderegulativet - Mere liv i Esbjerg bymidte

Byrådet ønsker at fremme bylivet i Kongensgadeområdet til glæde for alle beboerne, handelslivet, byens gæster og turister.

Derfor skal indkøb i handelsgaderne suppleres med andre oplevelser. Gademiljøet er omdannet med fokus på ophold, aktiviteter, leg, udeservering og gadesalg.

Byrådet vil gøre det lettere at igangsætte initiativer og overskue regler for området. Der er citypedeller, som kan hjælpe med praktiske ting i hverdagen.

Der skal være mulighed for at eksperimentere og afprøve nye former for aktiviteter. Der skal være plads til musik, optræden og kunst. På den måde kan bylivet blomstre og overraske – og pirre nysgerrigheden.

Der er indrettet aktivitetszoner i gaderne til udstilling af varer og udeservering samt til ophold, leg og aktiviteter. Der er mulighed for mobilt gadesalg, så for eksempel mindre isvogne kan supplere butikkernes udbud.

Rammerne skal give plads til borgere, erhvervsdrivende og gæster, så bymidten fremstår endnu mere attraktiv. Byrådet takker for det gode samarbejde med bymidtens mange aktører om fornyelsen af disse rammer.

Jesper Frost Rasmussen
Borgmester