Vores pædagogiske tilgang har til formål at give jeres barn mulighed for at arbejde på egen udvikling og forandring i et trygt miljø.
I mødet med vores børn er det vigtigt med en forståelse for deres intentioner og ikke udelukkende deres handlinger. Det er vigtigt, at de bliver set, hørt og forstået.
Derfor benyttes en metode til at møde barnet, der kaldes for SUT-metoden.
- S står for at spejle barnet
- U står for at undersøge, hvad det er barnet vil fortælle
- T står for at tilbyde en alternativ måde at reagere på
"Når jeg ser og bliver set, så er jeg" D. Winnicott.
Da børnene er forskellige og kommer med forskellige baggrunde, udarbejdes der en individuel indsatsplan for det enkelte barn.
Indsatsplanen gennemgås løbende i kontaktteams og diskuteres på personalemøder. Personalet skal arbejde loyalt med udgangspunkt i det enkelte barns plan.
Struktur og gentagelser er den grundlæggende forudsætning for, at skabe grobund for en positiv udvikling. Strukturen i opvækstmiljøerne er baseret på et letgenkendeligt miljø med fx faste rutiner og brug af tydelig kommunikation mellem de voksne, så barnet herigennem har en forudsigelighed i dagligdagen.
Vores struktur er en forudsætning for behandling, men er ikke behandlingen, og strukturen må derfor ikke "overrule" barnets behov.
I relationen er den voksne altid ansvarlig for kontakten til barnet, og den voksne skal være barnets "karavanefører", så der med tiden kan skabes et angstfrit og trygt rum for barnet.
Den voksne har i relation med barnet fokus på omsorg, hvor fysisk nærhed og berøring er afgørende elementer. Gode stunder, glædelig samvær, nærvær og kram vægtes højt, da dette udvikler vores børns evner til tilknytning og relation til andre mennesker.